A hír szent, a vélemény szabad

Ars poetica:

Közélet, helyi politika, kultúra, turizmus bor és stílus ... egy kicsit másként, mint ahogy megszoktuk. Mi..., itt..., Zánkán.

Új kommentek

Címkék

100 milló forint (1) 60 millió forint (1) a (1) adóemelés (2) adókedvezmény (2) advent (1) alakuló (1) alkotmány (1) állami apanázs (2) állami normatíva (3) alsóörs (1) amc (1) amen (1) apeh (1) aprópénz (1) a kis jézus megszületett (2) balatonfüred (2) béremelés (1) beszélgető show (1) bíróság (1) bizottság (1) bóka istván (1) bölcsőde (1) boldog új esztendőt (1) bor (4) borászat (4) borkóstoló (3) bormarketing (1) btk (1) bu 10 (1) bv (1) célkitűzés (1) civil szervezetek (4) család (2) csipkerózsika (1) csőd (1) csónakkikötő (2) demokrácia (3) együttműködés (4) éjféli mise (1) életképtelenség (1) élmény (4) facebook (1) fapuma (1) fényes jövő (1) filep miklós (1) fiúk a klubból (1) forralt bor (1) fövenyfürdő (3) gazdaság (5) gazdasági csapda (2) gazdasági program (1) gladiátor (1) gundel károly (1) gyermek (1) gyes (1) gyic (2) hatalom (1) hatalom hálójában (1) hegyestű (1) hellókarácsony (2) Heltai Jenő (1) helyi adó (2) helyi politika (4) hiány (1) hitelfelvétel (1) hofi géza (8) horgászhely (2) ifjú titán (2) indapass (1) intézmények megtartása (1) in medias res (1) iskola igazgató (2) jegyző (2) káli medence (1) Karácsony (1) képviselő testület (9) Kern (1) kistermelők (1) Kis Herceg (1) költségvetés (1) kommentelők (2) közélet (4) közlekedés (1) közművelődés (1) közoktatás (1) közpénz (1) kultúrház (3) kútfő (2) liba vacsora (2) Lídia Borház (1) lidó (1) madách imre (1) mainstream (2) Márai Sándor (1) margó (1) médiapiac (1) megszorítások (1) metró építés (2) mikepércs (1) munkahely (1) munkahelyteremtés (3) művelődésszervező (5) nagy kulturális hátraarc (2) nagy megindulás (1) nagy vagy (1) nick név (1) nivegy völgy (4) nosztalgia (1) nyilvánosság zánkán (2) önfeláldozás (1) önkormányzat (8) ön kormányzatiság (1) orvosi ellátás (1) óvoda (1) pályázat (2) parti sétány (1) percemberke (2) Pilátus a credo-ban (1) polgármester (10) polgármesteri programbeszéd (1) Presser (1) profitcenter (1) programbeszéd (1) programszervezés (2) programturizmus (1) ptk (1) regisztráció (1) rendezvények (5) rendőrség (1) repül a nehéz kő (1) Saint-Exupéry (1) saját (1) slussz passz (1) St. Márton (2) stratégia (2) struktúraváltás (4) sült gesztenye (1) sümegi vár (1) Szent Balázs-hegy (2) szerkesztő urunk (2) szilveszter (3) szja (1) tagore sétány (1) tágra nyílt szemek (2) Tagyon-hegy (2) támogatás (2) tdm (3) tervezés (2) tímár péter (1) tragédia (1) turizmus (9) turizmusfejlesztés (1) turizmus marketing (5) tv interjú (1) újbor ünnep (3) új évi köszöntő (1) ülés (1) üvegtigris3 (1) üzemeltetés (1) vagyonfelélés (1) vaksi sors (1) választási ígéretek visszavonása (2) választójogi törvény (1) vendég elégedettség (4) vincze ottó (1) virtsaft (1) vita (1) vonzerő (4) weboldal (1) wlassics gyula díj (2) zánkai hírmondó (2) zánkanári statisztka (1) zánka tv (6) zimmerferi (4) zorán (2)

Mosolyt a gyermekarcokra!

2011.01.15. 17:20 :: Zánkanári

 Életünk legnemesebb, de egyben legnehezebb feladata gyermekeink boldogságának biztosítása. Folyamatosan topon lenni érzelmileg és értelmileg, no meg nem utolsó sorban anyagilag nehéz küldetés, pedig e nélkül kiegyensúlyozottságunknak hipp-hopp annyi. Manapság a családok jelentős hányada valóságos harcot vív a megélhetésért. A családfenntartók két, három állással tudják csak előteremteni a megélhetést, és ritka a háztartásbeli, hivatásos anya. A nők is kiveszik a részüket az anyagi javak megszerzéséből. Kevesebb idő jut gyermekeink nevelésére, a családi együttlétekre. A napi program is feszítetté vált, a szülők rohannak a munkába, a gyerekek pedig bölcsibe, oviba, vagy az isibe. Egyre több család van, aki nem tudja megengedni magának gyermeke három éves koráig, hogy az egyik szülő otthon nevelje a kicsit. Kell a bevétel, kell a munkahely. Ezt azonban csak akkor tudják megtenni, ha a településen működik bölcsőde, valamilyen formában. Ennek hiányában marad a GYES, marad a három év otthon, munka nélkül,és marad a kérdés, hogyan finanszírozzuk életünket.

Zánkán a probléma megoldott. Bölcsőde, óvoda és általános iskola áll a családok rendelkezésére, ahol biztosítják gyermekeik fejlődését és nap közbeni felügyeletét egyaránt. Ez jó! Ez önkormányzati szolgáltatás a település lakói felé. Ez az adóforintok felhasználásának megfelelő módja.

Persze az egyes intézmények költségvetésének nagyságrendje és belső szerkezete már vita tárgya lehet. A vezetők nyilván arra törekszenek, hogy minél nagyobb részt tudjanak kihasítani a rendelkezésre álló bevételekből a működés zavartalanságának biztosítására. Egy tapasztalt intézményvezető eleve úgy adja be a költségvetés tervezetét az önkormányzatba, hogy 20 %-kal fölé tervezi a kiadásokat. Még ha le is farag belőle a testület 15 %-ot, úgy is marad 5 % növekedés, amivel többet fordíthat a működésre, mint tavaly. Ügyes trükk abban az esetben, ha elegendő forrás áll az önkormányzat rendelkezésére. Ha azonban nem ez a helyzet, akkor jön az ötletelés a lefaragásra.

Azt már tudjuk, hogy Polgármesterünk jelentős hiánnyal terjesztette be az önkormányzóság 2011. évi költségvetését képviselői vitára. Tehát esetünkben is megindult az intenzív gondolkodás, előkerültek a fejszék és a csatabárdok, és elkezdődött a "nemes" küzdelem az adóforintokért. Sorban merülnek fel - értesüléseink szerint - a legvadabb ötletek a fantom hiány, - vagy hiány-fantom? - leküzdésére, egészen odáig, hogy zárjuk be a bölcsődét! (És hogy ezt az ötletet már megint annak a képviselőnek a szájába adják, akinek esze ágában nincs bezáratni semmit, én már nem is csodálkozom. Ebben vélek felfedezni némi tendenciát. Lásd: Zánka - A nagy hátraarc című bejegyzést! Az illető egyébként az önkormányzat alap feladatai és önként vállalt feladatainak összefüggésében említette az egyik egyeztetésen, hogy ami alap feladat, azt el kell látni és finanszírozni kell. Ami nem az, azon el kell gondolkodni, mi a teendő. Ez azért nem ugyanaz!)

Véleményem szerint kár lenne beáldozni az bölcsődét - különösen akkor, ha nagy igény mutatkozik rá! Bár a konkrét számokat nem ismerjük, mindenesetre jó lenne, ha az intézmény vezetője egy komment keretében bemutatná a bölcsi iránt mutatkozó keresletet kicsiny, de lelkes blogger csapatunk és a zánkai közösség számára.

37 komment

Címkék: család gyermek polgármester óvoda bölcsőde gyes

A bejegyzés trackback címe:

https://zankanari.blog.hu/api/trackback/id/tr412586051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andocsari 2011.01.17. 17:53:29

Kevés ilyen kis létszámú falu mondhatja el, hogy rendelkezik azokkal az alapvető oktatási és szociális létesítményekkel, mint mi. Ez nagymértékben hozzájárul a falu megtartó erejéhez, és ha lehetőség van rá a falu lakosságának a növekedéséhez is. Sajnos az ország gazdasági helyzete azzal is jár, hogy az állam csökkenti az intézmények állami támogatását, vagyis azt a fejkvótát, amivel hozzájárul ezeknek az intézményeknek a működtetéséhez. Ennek következtében az önkormányzatnak kell a hiányző működési, és fenntartási összeget biztosítani. Vagyis növekedik az az összeg, amit az önkormányzatnak kell fizetni. Ehhez a plussz összeghez hogyan juthat az önkormányzat? Véleményem szerint, helyi adóemeléssel, az intézmények költségeinek a csökkentésével, amit úógy érhet el, hogy megvizsgálja, hogy mik azok az alapkövetelmények, és elvárások, amivel működhetnek törvényileg, és nem finanszírozza azokat a költségeket, amiket ezek az intézmények a hatékonyabb, és minőségileg jobb eredmények érdekében végeznek.
A bölcsőde én sem tudom, hogy milyen kihasználtsággal működik. Egyetértek a cikk írójával, hogy a mai társadalmi és gazdasági helyzet kényszerpályán mozgatja a fiatalokat, és kisgyermekes családokat.Azért szeretném azt megjegyezni, bár nagyon személyes döntés az, hogy szülők, hogy döntenek, szinte bébi gyermekük bölcsödébe hordásával, csak azért, mert két pici gyermeke van egy családnak, és csak az egyikkel (gondolom a még kisebbel) legyen otthon, nem biztos, hogy ezt az önkormányzatnak kellene biztosítani. Azt gondolom, hogy annál csodálatosabb dolog nincs, mint az, hogy ezek az édes emberpalánták az otthon melegében, és szüleik szeretetével, gondoskodásával kezdenek el szocializálódni. Írtam ezt persze tudatlanul, mert nem vagyok tisztában, hogy milyen családi háttérrel rendelkeznek a bölcsödés gyermekek. Természetesen én is úgy gondolom, hogy ezeket az intézményeket a végső erőnkig meg kell tartani, csak akkor tudni kell azt is, hogy ez csak úgy lehetséges, ha a falu minden lakója kiveszi a részét ebből.

zénó1900 2011.01.17. 20:56:09

Kedves Ari!
Azt hittem a gépem előtt dodok egy hátast!!!Adó emeléssel akarsz gyüjteni az intézmények fenmaradásáért.Ne túrkáljunk egymás pénztárcájába bevallom az enyém tök üres.A lakóság kb.40-50% létminimból él,30%nyugdijas, 10%pályakezdő 10%kiskorú.Kérdem én, miből fízessünk? Nem elég az órszág terheit viselnünk? Jó ötlet vegyünkmég gondot a nyakunkba!!!Szerintem azért választunk 4évente polgármestert,hogy ezér fájjon az ő feje.Azon nemfájt,amikor többszázezret dobáltunk ki az ablakon mire sikerült elfogadnunk a tornaterem tervét,mégsem sikerült igazán jól, mert egy normális épületben a kazánházat mindig az alaksorba rakják a keringés végett,de nálunk ezfordítva működik és elfogadtuk.Ugyanez mutatkozik a falu vezetésében fordított rendszer működik. Mi akarjuk megoldani a nem ránkeső problémát.Sporoljunk elöször is megkéne gondolni kivel, mit mikor csináltatunk, és hányszor fizetjük meg.Nincsenek itt helyi vállalkozok? Nincsenek hozzáértő emberek?Itt nemlehet senkivel megegyezni?Máskép néznénk környezetünkre amiben tudjuk,hogy a mi közös munkák van benne.Én mindig arra jukadok ki Amilyen a ház olyan a gazdája"Ez a falu az utóbbi években rendezetlen,és leépülőben van.Hiába dicsekszünk a szép intézményeinkel ezek csak külsőségek,de nincsenek munkahelyek, vállalkozásra nicsenek lehetőségek stb.A fiatalok elmennek,itt nincs jövőjük, nincsenek lehetőségeik, Aranka akkor miről beszélünk?

Naplemente 2011.01.17. 22:45:42

@zénó1900: Kedves zénó. A délutáni hozzám intézett soraidra majd holnap válaszolok.
Ez a "hátraszaltó" tetszik, de a tartalom nem - mármint az általad megválaszolt cikk tartalma nem tetszik. Nem áll szándékomban senkit megbántani, de ez a tipikus hátraarc!! Az igaz, hogy törekedni kell az intézmény, intézmények fenntartójának (polgármesteri hivatal, élén a polgármesterrel és képviselőkkel) arra, hogy a fenntartáshoz szükséges anyagi eszközöket előteremtse, de ne úgy, hogy a lakósságra, a falu lakóira - értsük ide az üdülő tulajdonosokat is - elviselhetetlen terheket zúdítson. Márpedig a cikk szerintem ezt sugallja.
Én tudom és meg is értem, hogy adót mindenhol kell fizetni, de a mérték maradjon az elviselhetőség szintjén. Sajnos tapasztalom, hogy egyre több család él a faluban, aki talán még nem nyomorog, de igen közel áll ehhez, segélyért vagy szégyenérzetből nem fordul az illetékesekhez, vagy már eleve tudja, hogy úgyis elutasítják. Szerintem van számtalan megoldás: spórolás,(ezt minden területre értem), az önkormányzatnál a magas fizetéseket valahogyan korlátozni, esetleg el lehetne gondolkodni a meglevő intézmények valamilyen formában történő összevonásán is. Én konkrétan az iskola, óvoda, kultúrház, - 1 vezető - általam jónak tartott elképzelésre gondoltam. Lehet, hogy nem jó, vagy esetleg több embernek nem jó az ötlet, de szerintem vita alapnak miden képpen megfelelő lenne.
Szerintem ez az egy - esetleges változtatás -éves szinten legalább 4-5 milliót hozna. Ha tévedek, bocsánat, ki kell számolni.

Van még egy terület, ahonnan bevételt lehetne hozni: szerintem a zánkai szoba, ill. lakáskiadók kurtaksza fizetési morálja enyhén szólva gyászos, sőt siralmas. (Itt kérek elnézést attól a kissebbségtől, akik tényleg minden vendég után becsülettel fizetnek.) Tudom - most én olyan darázsfészekbe nyúltam, amibe normális ember önként nem nyúl. DE VALAKINEK EZT VÉGRE KI KELLETT mondani. Nékem lenne még néhány szerintem használható ötletem, de inkább megvárom erre a cikkemre a reakciókat, mert abban biztos vagyok, hogy lesznek, és ha senki nem akarja a fejemet venni, akkor előrukkolok a többivel is.

andocsari 2011.01.17. 23:52:33

Kedves Zénó! Sajnálom, hogy azt mondom, de örülök a felháborodásodnak. Ha egy kicsit olvasol a soraim között, rájössz, hogy pontosan erre akartam felhívni a figyelmet. Tényszerint, hogy nem megoldás az, ha csak az adók emelésével próbáljuk megoldani a pénzügyi dolgainkat. Az első írásom elég nagy felháborodást keltett, és meg is kaptam érte a magamét, pedig pontosan ezt írtam le, hogy az nem gazdálkodás, hogy ha szükséges akkor fizessen többet a falu lakossága, majd az megoldja a probléma egy részét. A bevételeinket kellene növelni, de nem feltétlenül a helyi adók növelésével. Ha a falu vezetése nem ért hozzá, hogyan lehet egy település gazdasági stratégiáját megoldani, amit megjegyzem nem feltétlenül kell, hogy értsenek hozzá, fel kell kérni szakembert. Igen, ez is egy befektetés, de ez a befektetés valószínű eredményes is lenne. Ismereteim alapján van a faluban ilyen szakember, akár a turisztikai vonalon, akár a gazdasági vonalon. Az önkormányzatnak csak le kellene velük ülni, vagy megbízni őket a szakmai kidolgozásra, a lehetőségek tárgyszerű körülrajzolására. Ezen már el lehetne indulni, lobbizni, a vállalkozóknak zöld utat adni. Szolgáltatásokat bővíteni. Sajnos, ha így "haladunk" a következő években nem annyira kell azon idegeskedni, hogy ki fizet idegenforgalmi adót, és ki nem, mert lassan alig lesz vendég, aki után kelljen fizetni. Az intézmények összevonása sem rossz ötlet. Én azonban azzal, hogy esetleg egy intézményvezető vezetői pótlékát megsporolná az önkormányzat, több megtakarítást nem nagyon látok. Létszámot nem valószínű, hogy lehet csökkenteni, a fenntartási költségek ugyanúgy jelentkeznének épületenként.

Zánkanári 2011.01.18. 00:13:59

@andocsari: Kedves andocsari és zénó 1900! Nagyjából "kapargatjátok" azt a felszínt, ahol problémáink mélységei találhatók. Jól gondoljátok, lassan nem lesz kinek az adóját megemelni. Vendégeink száma 8-10 éve drasztikusan csökken, hála a válságnak és kormányaink dilettantizmusának kereseteink is csökkennek, hiteleink törlesztése, köszönhetően a "stabil" Forintnak az egekbe szökik ... Ebben a helyzetben nehéz okosnak lenni. Mindenesetre elébe mentetek egy blogbejegyzésnek, ami Zánka gazdasági helyzetének értékeléséről fog szólni, de nem baj! Örülök neki, mert ez jelzi számomra, hogy a téma érdekes, érdeklődésre tarthat számot.

Zánkanári 2011.01.18. 01:50:19

@Naplemente: Kedves Naplemente! Miből szűrted le azt a következtetést, hogy az én olvasatomban a nép "halálba adóztatásából" kellene finanszírozni a bölcsőde működését? A cikkben azt szerettem volna sugallni, hogy gondoljuk végig az intézmények működését és ha inden intézmény esetében megtaláljuk az optimális költség arányt, akkor, szerintem marad költség a bölcsire is. Nem mindegy!

Naplemente 2011.01.18. 12:16:40

@Zánkanári:
Bizony nem mindegy, hogy mit írunk le és mit olvasunk. Tudni ilik én háromszor visszaolvasva a küldött hozzászólásom, ilyet, hogy: "a nép halálba adóztatásából" sorokat én nem írtam, ha gondolod olvasd el még egyszer, és ha máskor idézel a hozzászólásomból, akkor azt légyszives szó szerint tegyed, mert így nem "fer", és örökké csak vitára ad okot.
Egyébként én az Ari hozzászólására válaszoltam!!!

zénó1900 2011.01.18. 19:51:17

Kedves zankari!
Nemakarom előre kikaparni a gesztenyét a következő témával kapcsolatban.Ezért maradok az adott témánál, csak zárójelben megjegyezném(zakatól az agyam a sok mondanivalótól egy kattintással szeretnék elmondani mindent)A környező kistelepülések központja Zánkalett,próbáljuk ennek megfelelően fejleszteni és ezt a címet megtartani.Nagyon dícsérets amit az évekfolyamán elértünk,hogy van óvodánk, iskolánk tornateremmel,kultúrális központunk,és nem utolsó sorban bölcsödénk.Gondoljanak bele azok akik ezeket kemény munkájukkal létrehozták,képessek lennének egy toll vonással áthúzni? Bele sem gondolva,nemcsak az adott alkalmazottaknak szünne meg a munkaheje,hanem a szülöknek is akik eddig biztonságban kiváló pedagogusok kezeiközt tudhatták csemetéiket.Szégyelheti magát az egész képviselő testület, ha beveszik azt a maszlagot,hony a fontos intézményeink bezárásával csökkenteni tudjuk költségeinket.A tisztelt testületet nem azért választottuk meg,hogy kiváló bologatóik legyenek polgármesterünk akaratának.Arra kérném a tisztelt szenátust gondolják át miértmennek a falugyűlésekre? A falu, illetve lakósai érdekeit tűzik ki maguk elé célnak? Vagy azt gondolják jólnéznek ki a tévében, miközben a fejükkel előre hátra bólogatnak?

Zánkanári 2011.01.18. 21:59:06

@Naplemente: Kedves Naplemente! Ezt csúnyán benéztem! Mivel azt írtad, hogy a "cikk" azt sugallja, ... Erről gondoltam, hogy az általam írtak váltották ki belőled a fent írtakat. Ezer bocsánat!!!!!
A másik: a "a nép halálba adóztatásából" sor nem azért került idézőjelbe, mert Tőled idéztem, hanem azért, mert így jelzem a "költői túlzásokat". Látod ezt sem Tőled idéztem!
Úgy érzem, össze kell még csiszolódnunk ahhoz, hogy fél szavakból is értsük egymást.
Véleményem szerint ez az idő is eljön majd.

Zánkanári 2011.01.18. 22:17:51

@zénó1900: Kedves Zénó1900! Korábbi bejegyzésemben egyszer már elmélkedtem arról, hogy a képviselők kicsiny településeken gyorsan esnek a szereptévesztés hibájába: Azt gondolják, hogy azáltal, hogy megválasztották őket, az ő véleményük számít. Pedig ez igen csak nagy tévedés! Ők a "képviselői" a választóiknak!!!!!!!!! Magyarul mondva: Azt kellene képviselniük döntéseik során, amit a választói kérnek tőlük. Persze nincsenek illúzióim, Magyarországon ez még országgyűlési képviselői szinten is így megy, nem hogy egy kicsi településen.
Természetesen az meg a mi dolgunk, hogy erre figyelmeztessük őket, mint ahogy te is tetted hozzászólásodban. Ez teljesen rendben van.
Hajrá Zénó1900!

bebíró 2011.01.18. 22:49:59

@zénó1900:
"Szégyelheti magát az egész képviselő testület, ha beveszik azt a maszlagot,hony a fontos intézményeink bezárásával csökkenteni tudjuk költségeinket."

Kedves Zénó1900! Bár nem tartom magam "kormánypártinak", azért nem gondolom egyik vezetőnkről sem, hogy titokban, éjjelenként már a lakatokat próbálgatják a meglevő intézményekre, hogy némi aprópénz megmaradjon. Már csak azért sem (túl emberi értékek hordozásának feltételezésén), mert Polgármester Úr mindenkori kampánytémája az intézmények biztonságos működése volt. Talán legutóbb is. Ennek ellenkezője valahol felér egy kudarccal, de itt mégegyszer hangsúlyozom, nem a spórolás, vagy a takarékosság a kérdés, hanem a fenntarthatóság. És ez nem szerelem kérdése, hanem pusztán pénzé. Lesz e Zánka községnek mondjuk 2012-ben (nem a film miatt, hanem a jövő év ilyen számokkal fut majd) elég pénze a költségvetésben, a pedagógusok, technikai munkások, adminisztrátorok stb bérét, rezsiköltségeket, meg minden mást kifizetni? A költségvetés (2011) jelen állapotát tekintve (legalábbis amiket hallottam), ha nem történik hathatós állami beavatkozás kistelepülési szinten, nem vagyok benne biztos. És itt jön a súlyosabb kérdés, ami miatt szorongva várom Zánkanári fennt beígért elemzését, hogy miért is nem? De én sem szeretném a gesztenyét... Legalábbis előre... Forró.

palimadár01 2011.01.19. 16:12:54

Kedves "bebíró",
igazán örülök, hogy egy újabb taggal bővült a mi kis csapatunk.A neved nagyon érdekes és elgondolkodtam rajta egy kicsit.Ezen a vidéken ugyanis a szó, amit nick névnek választottál, azt jelenti,hogy betelepülő, letelepedő, aki nyaralót, házat vagy egyéb birtokot vásárolt, és szeretne a közösség tagjává válni, annak hagyományaival, értékeivel azonosulni.( vagy nem)Itt , Zánkán nagyon sokan vannak ilyen "státuszú" emberek, akiknek nagy része már asszimilálódott, vagy most költözött a településre, és próbál beilleszkedni,sőt van, aki már a falu irányításában is szerepet vállal.( ja, és van ,aki egyáltalán nem akar, csak befektet)
Te vajon melyik értelemben vagy bebíró? ( ez egy költői kérdés, ha akarsz, válaszolsz rá). Hol tartasz a „ bebíró-ságban”?Tudomásul veszed a faluvezetés döntéseit, avagy Te is részt veszel a döntéshozatalban? Ha az előbbi, akkor vess fel minél több , a te számodra aggályos problémát, hogy megvitathassuk azokat. Ha az utóbbi, akkor igazán leírhatnád nekünk, hogy mi a település gondja. Csak így „névtelenül”.
Zárásként , kikapcsolódásként mellékelek egy linket, olvasgassatok a „bebíró- létről”. Akár Zánkán is játszódhatna a történet.
shp.hu/hpc/userfiles/szepiromuhely/szuret.doc

zénó1900 2011.01.19. 19:48:08

@Zánkanári:
Képviselőinket azzal, hogy megszavaztuk,egyfajta bizalmat szavaztunk számukra.Ha értelmezik a képviselő szót azt jelenti , hogy a lakóságot képviselik a gyűléseken.De ahogy te sem, úgy én sem érzem, hogy ezt a feladatot látják el.Mostmár több éve nem változtattunk polgármesterünkön,és egyes képviselőinken sem, pedig ez nagy baj,ugyanis észrevehettük volna az évek alatt,hogycsak a hozzájuk közel álló lakók véleményére és igényeire kiváncsiak és nyitottak.Téged megkerestek valaha,hogy meghalgassák véleményedet? Megkérdezték, hogy elégedett vagy-e munkájukkal?Vagy csupán sgíthetünk valamiben?(pl:vállalkozás,megélhetés,munkahely stb.)mert engem soha.Amig a jég nemtörik meg adiig amiről írunk sajnos "illúzíó"marad.

zénó1900 2011.01.19. 20:48:20

@bebíró:
Ne legyünk ennyire kispogáriak,nem gondoltam egy percig sem,hogy éjszaka lakatokkal bíbelődne bárki.Én is feltenném a kérdést kihez tartozól aki elfogad, vagy aki dönt? Ha az utóbbihoz tartozol,mielőtt válaszolnál, tedd a szívedre a kezed, és vald be,hogy a bölcsi jövője zártkörben napirendre került?Hála zánkarinak, hogy résenvolt, és talán sikerült megakadályozni egy rossz döntést.Polgármesterünk kampány témájáról pedig,annyit fűznék, sajnos mindig kap négyévet,hogy csokorba szedje azokat a gondolatokat. Amit a lakóság hallani szeretne,négyévente,mi naívan el is hisszük.Majd a biztonságos karosszékben kezdetét veszi a nagy "Hátra arc"

bebíró 2011.01.19. 20:57:56

@palimadár01:
Köszönöm a kedves fogadtatást. A link aranyos. Hogy hol tartok a bebíróságban?
A templomot, a kocsmát, a kenyeres pajtásokat, téli tüzelő vásárlást, sőt még a disznóvágást is abszolváltam. Tudom már a vargányás helyket is, bár rá kellett jönnöm mindenkinek ugyanott van a tuti (végső soron mindenki ugyanazt tikolja). Ami talán még hiányzik, egy igazán jó kis lagzi. Már ha van még ilyen?
Ami a bort illeti, egy év alatt sikerült túljutni a próbálkozáson, azóta inkább a végeredményt kísérem figyelemmel. Talán egyszer újra...
Egyébként nem vagyok döntési helyzetben, inkább kívülről figyelem (kultúráltan) mi történik. Na de ennyit magamról...

Naplemente 2011.01.19. 23:33:50

Csak egész halkan szeretném megjegyezni, hogy néhány napja kaptam (sajnos, és érzésem szerit igazságatanúl) hideget, meleget, mert egy kicsit elkalandoztam, nem egészen a falu gondjairól, problémáiról írtam. Rendben, talán igaz is volt, de akkor mik ezek a fenti személyeskedő hozzászólások????? Ha egyszer elhatározzuk, hogy nem egymással foglalkozunk, hanem a faluval, a gondok megoldásával, a szerintünk meglevő gondok felvetésével, megoldási javaslatokkal, hát akkor mi ez????
Ez jó?? Ez hasznos, hogy palimadár linkjének megfejtésével foglalkozunk, ami szerintem eléggé zavaros, és gyerekes.
Ha ez így megy tovább (nem fenyegetés), de kénytelen leszek szüneteltetni a hozzászólásaimat. Egyébként én végigolvastam a linket, a véleményem róla röviden :ZAVAROS ELME SZÜLEMÉNYE !

bebíró 2011.01.19. 23:58:42

@Naplemente:
Kedves Naplemente! Számomra különbség van személyeskedő illetve személyesebb hangvételű hozzászólás között. Nekem fentiek inkább az utóbbiról szólnak, sőt magát a linket is szórakoztatónak találtam, de ez ízlés dolga. Blogidentitásomba (azért ezt a szót röhejes visszaolvasni) meg ebbe az egész blogolásdologba ennyi személyesség belefér. Egyébként igazad van, foglalkozzunk a faluval. Üdv: Bebíró

zénó1900 2011.01.20. 10:28:28

@Naplemente: Kedves naplemente, én nem szeretném,ha szüneteltednéd magad.Ugyanis szimpatikussá váltak megjegyzéseid amióta békét kötöttünk.Palimadár kitérője, eszme futtatása, érdekessebé teszi a témához fűzött hozzászólásainkat.Azzal,hogy mivel lehet növelni településünk bevételét,én azt gondolom mennyünk vissza megint az idővel,beszéljük meg,hogy milyen lehetőségeket mulasztottunk el.Pl:Évekkel ezelőtt felmerült a benzinkút létesíttése,nemtudom miért nemkellett.Nemtartozik a kedvenc polgártársaim körébe, a fatelep tulajdonosa, de pár éve a falu számára igencsak optimális beruházásra tett volna lépést,ő sem kellett.A Takarék szöv.melletti kiadóhelységekért olyan brutális bérleti dílyakat szabnak amit vidéki viszonylatban nemlehet haszonnal együtt kitermelni.Csupán három dolgot említettem amivel,adóbevételektől estünk el.Az átmenő kereskedelmi forgalmaktól, elesnek azok is akik valamilyen fórmában vállalkoztak.Nem a nagy befektetőkre kellene várni, hanem legyen kisebb a bevételünk de hosszú távon biztos.Egyben munkahelyek jöttek volna létre.Nekünk ez miért nem lett volna jó?Most kapkodunk az ötletekkel,amikor országosan épülnek le a vállalkozások,amikor egyre nehezebb fentartaniuk magukat!Most akarunk csodát művelni? Kérdésem miért?

Naplemente 2011.01.20. 12:36:50

@zénó1900: Kedves zénó!!! Meggyőztél!!! Ugye nem kell olyan sok, csak egy kedvesebb, megértőbb megjegyzés, mondhatnám bátorítás.
Azért egy kicsit neheztelek rád, lelőtted a témámat, de nem gond, aki sokat rágódik egy ötleten, azt előbb utóbb más leírja, de semmi gond ezzel, - tudniillik napok óta rágódom ezen a benzinkút témán. Most rágódjunk ketten, talán sikerül egymást /ez talán már nem is kell/, a faluvezetést, a lakósságot , az esetleges befektetőket meggyőzni, hogy kellene Zánkán egy benzinkút!!! Én már a helyén is gondolkoztam, egyik általam alkalmasnak vélt terület lenne a jelenlegi hulladéklerakó, vagy annak környéke. A másik az ABC alatti parkoló és 71 út közötti rész, vagy a Delta területe. Úgy gondolom, hogy ez a beruházás mindenképpen emelné Zánka ázsióját, nagyon sok autós állna meg a 71 -s út mellett, főként nyáron, de nékünk állandó és ideiglenes lakósoknak (üdülők) is nagyon jó lenne. Én úgy érzem, hogy ez nem csupán "ÖTLETELÉS", hanem erre konkrét igény lenne egy lassan 1000 fős településen, ahol szerintem minden második háztartásban van gépkocsi, és sajnos jelenleg bizony el kell menni Révfülöpre (oda vissza 20 km), Antalfára (5-6)km, vagy Füredre, ami a legrosszabb.

Én egyébként nem tudom mi a gond a fateleppel, annak vezetőjével, tulajdonosával, de tényleg én is úgy érzékelem, hogy sokan nem kedvelik, nékem személy szerint a világon semmi bajom nincs velük, sőt én igen kedvelem őket, segítőkészek, udvariasak, mindig segítőkészek bármilyen árut - tűzifát, vagy építési anyagot vásároltam eddig. Még egy, ami a legfontosabb: a tűzifával soha nem csaptak be, nem úgy mint az idetévedő árusok. Én igazán sajnálom, ha ez a fiatalember azon gondolkozik, hogy befejezi a működését, mert sajnos hallottam ilyen híreket is.

zénó1900 2011.01.20. 15:16:31

@Naplemente: A területeket amiket meghatároztál anno ottszerették volna kialakítani vállalkozásaikat,csupán azt nem értem miért nem voltak elfogadható ötletek? Vagy is a fatelepesét tudom, csak töbször összekellett volna ülniük a tisztelt kerekasztalnak és a kezdeményező vállalkozónak, mindaddig amíg közös nevezöre nem jutnak.Az elszalasztott lehetőségek után, mik lennének aok az ötletek amivel népszerűsitteni tudnánk településünket? A fatelep tulajdonosával csupán annyi a gondom, hogy sajnos ő is megvehető ember.Ha érted mire gondolok.

andocsari 2011.01.20. 15:19:53

Nagyon örülök annak, hogy felvetődött a benzinkút kérdése. Évekkel ezelőtt én vetettem fel,még a rendezési terv készítése előtt, vagy közben, amikor az akali benzinkút bezárt, hogy meg kellene keresni hivatalosan a szolgáltatókat, és Zánkán kellene kérni egy lehetőséget benzinkúz működtetésére. Még azt is mondtam, hogyha az egyik szolgáltató elveti, akkor forduljunk egy másikhoz. Nem tudom, hogy ez akkor kikerült-e a köztudatba, mert akkor még nem volt Zánka Tv, csak a Hírmondó. Sajnos akkor, elég gyermeteg ( dirrekt nem használtam az infantilis szót ...hihihi)ötletnek tartotta a vezetés részemről, és el is lett vetve. Tudomásom szerint azonban, a rendezési tervben szerepel az ABC parkolója melletti területen a lehetőség, ennyit sikerült elérni. Mindezt csak azért írtam le, hogy nehogy azzal vádoljanak bizonyos körökben, hogy én esetleg több link alatt írkálok inkorrekt módon.

palimadár01 2011.01.20. 18:52:00

@Naplemente:
Beismerem, igazad van. Csak tudod, az új hozzászóló neve ezeket a gondolatokat hozta ki belőlem.Bocsi.

Zánkanári 2011.01.20. 22:16:32

@zénó1900: Kedves Zénó1900! Kommentedben véleményem szerint teljesen jól látod a helyzetet! Nagy problémának érzékelem azt, hogy az önkormányzat és a település vállalkozói közötti kapcsolatban nem látom az erőt. Pedig egy Zánka érdekeit szem előtt tartó kapcsolat vállalkozóinkkal perspektívát jelenthetne. Néhány komentben már felmerült, hogy a zánkai beruházásokon miért nem zánkai vállalkozások dolgoznak. Akár alvállalkozóként is. Tiszta haszon lenne, hiszen prosperáló vállalkozás adót fizet a településnek. Ez nem egy bonyolult képlet. Ennek ellenére a dolgok nem így működnek. Miért is nem?

Naplemente 2011.01.20. 23:05:14

@palimadár01: Kedves palimadár! OK. Ezek után tényleg próbáljunk meg a falu gondjaira, problémáira - mert vannak,-koncentrálni. Nékem már régóta érlelődő gondolatom, a temető, a szépen fel újított és karbantartott temető. Régi vesszőparipám, mely kivitelezése nem is lenne olyan óriási, pénzigényes, és a kivitelezése sem egetverő: ez pedig az úrnás temetkezési mód, lehetőség megteremtése. Az az igazság, hogy én csupán családi körben beszéltem erről - valahogy ez mindenkinél olyan tabu téma, pedig igenis, lehet, hogy nagyobb igény lenne rá mint gondoljuk. Én most az előnyöket, hátrányokat, nem akarom hosszan sorolni, de ezt a lehetőséget valahogy biztosítani kellene azoknak az embereknek, akik a végső elmenetel e formáját szeretnék választani, de jelenleg ez nem adott, illetve...más formában igen, de én nem erre gondoltam, hanem egy kisebb fajta, állandóan bővíthető urnafalra.
Szeretném, ha Te és minden levelező partnerem elmondaná erről is a véleményét, lehet, hogy magamra maradok, de én akkor is fontosnak tartom.
Lehet, hogy sok emberben (talán még a vezetőink között is )kiveri ez az ötlet, igény a biztosítékot, de én ennek ellenére legalább megvitathatónak itélem.

zénó1900 2011.01.21. 15:38:14

@Naplemente: Nemtartom haszontalanak-e témában felvetésedet.Én is jó ötletnek tartom.Mindenki magatudja,hogy a péztárcája mennyit bír el,attól még nemszerettük kevésbé hozzánk tartozoinkat, ha a temetkezés ennek a fórmáját válasszuk.Nembeszélve arról, hogy sajnos vidéki viszonylatban majdnem,hogy divatot teremtünk, hogy ki tud szebb,vagy nagyobb,vagy drágább síremléket állítíni.Csak azt felejtik el,hogy a hozzánk tartozók iránti fájdalmat egyes emberek nem pénzben mérik,hanem tiszteletben és megbecsülésben.Nekem ez a véleményem.

palimadár01 2011.01.21. 18:36:35

@Naplemente:
Kedves Naplemente!Hu, de feldobtad a labdát!
Az az igazság, hogy nem is tudom, hogyan fogalmazzak.Az ember erről a dologról nem szívesen beszél, mert azok a hozzátartozók, rokonok, ismerősök jutnak az eszébe, akik már nincsenek közöttünk, fájó emlékeket idéz fel már a szó említése is.Amikor a nagypapa már nagyon beteg volt, az volt a kérése, hogy hamvasszák el, de a felesége mellett akart "pihenni". Ilyenkor mit lehet tenni?
A nagymama mellé temettük el az urnát.Volt urnafal is, de elképzelhetetlen két embert szétválasztani, akik az életüket egymás mellett élték le.Más lett volna a helyzet, ha már a nagymama is ezt kéri, de nem ez volt a kívánsága.Egyfajta szemléletváltásnak kell a családon belül is bekövetkeznie, hogy ezt a fajta temetkezési módot el tudják fogadni( elégetés, hamvak, stb.)Évszázadokon keresztül volt egy elfogadott, berögzött szokás, ezt megváltoztatni nem könnyű dolog.
Az urnafal ötlete természetesen tetszik. Hogy mennyibe kerül? Fogalmam sincs. A világ azonban ez irányba halad. Előbb vagy utóbb nálunk is komolyan el kell gondolkodni erről

Naplemente 2011.01.21. 20:24:24

Kedves Zénó. Kedves Palimadár.
Őszintén örülök, hogy javaslatom, gondolatom, felvetésem nem talált süket fülekre, nagyon remélem, akikhez igazán címeztem, Ők is meghallották, és meg is értik, hogy tulajdonképpen mit is javasoltam. Tudom ezekről a dolgokról nagyon nehéz beszélni, de kell, mert az óra kegyetlenül ketyeg, és csak előre megállithatatlanúl.
Egyébként az élet talán egyetlen, és óriási igazsága az elmúlás, ami nem kímél gazdagot, szegényt, okosat és oktondit, királyokat, császárokat és pór népet. legalább ebben, illetve a végeredményben egyformák vagyunk.
Csak még annyit, most jöttem meg a Kultúra napja alkalmával rendezett ünnepségről, jó érzéssel töltött el a szinte telt ház, gyerekek, fiatalok, középkorúak, öregek, akik lelkesen tapsoltak a szereplőknek. Ugye, hogy meg lehet mozgatni a lakósságot??? Csupán jó szervezés, jó műsor kell.Remélem ez megadja a kezdő lökést, és fog itt menni minden, mint a karikacsapás. (Igaz nem tudom a karikacsapás hogy megy, de nem találtam jobb szót).
Mindenkinek jó éjszakát és jó pihenést.

palimadár01 2011.01.21. 20:54:37

@Naplemente:
Kedves Naplemente!Meg is akartam kérdezni, hogy elmentél-e a kultúra napi műsorra, mint ahogy ígérted: ezután minden programra elmész, de a temetői téma zárásaként furcsán nézett volna ki. Örülök, hogy sokan voltak!Eddig nem igazán érdekelte az embereket a kultúra napja.

Naplemente 2011.01.21. 21:36:44

@palimadár01: Valami történt, lehet, hogy velem is!!!???

Naplemente 2011.01.23. 08:59:33

@palimadár01:
Kedves palimadár!Megtisztelő az érdeklődésed, hogy ígéretemhez híven elmentem-e Kultúra napi rendezvényre? Mint már a korábbiakban írtam, IGEN, elmentem, nem bántam meg, aránylag jól éreztem magam Igaz TE nem ígérted meg, hogy ott leszel, nem is tudom, hogy ott voltál-e, ha nem - bánhatod. De most én kérdezek vissza! Elfogadtad, szinte kitüntetésnek tartottad Varga Zoli meghívását a füredi rendezvényre. Hogy érezted magad? Remélem jó buli volt. Üdv: Naplemente

palimadár01 2011.01.23. 11:27:37

@Naplemente:
Sajnos, nem tudtam elmenni, pedig szerettem volna.Közbe jött valami. Pedig meghívót is szereztem valakitől, mert egy kicsit furcsa lett volna odamenni úgy, hogy azt mondom a szervezőknek: Palimadár01 vagyok, Varga Zoltánt keresem.Igazán elbeszélgettem volna vele egy kicsit a blogról.

Naplemente 2011.01.24. 15:39:50

Hát kedves palimadár, én is sajnálom, hogy nem mentél el, illetve más elfoglaltságod akadt, így legalább "nem buktál le"!! már mint a nick neveddel. Ne értsed félre ezt a "lebukást", - a Varga Zoli - ha elmész - simán kikövetkeztette volna, hogy ki áll palimadár mögött. Hidd el a meghívásoddal ez volt a szándéka. Hogy miből következtette volna ki, majd egyszer elmesélem, én egy-két adattal közelebb jutottam személyeddel kapcsolatban, hidd el nem nyomozgatok, de a kíváncsiság az nagy úr!!!! Így hát anonimitásod megőrzése érdekében - ha csak ez volt a célod - tényleg jó döntés volt, hogy nem mentél el, egyébként is, gondolom nem szereted a jó bort, "velem együtt",- pedig ott biztos jó borokat lehetett kóstolgatni, a kiváló étkekről nem is beszélve. Miért nem adtad át a meghívódat nekem, én nyugodtan elmehettem volna a neved mögé bújva, így még jobban megkeverhettük volna a sok, kíváncsiskodó embert, mert azok vannak, hidd el,bőven - hála Isten megint megpezsdült valami a faluban, beszélnek rólunk, remélem ennek csak pozitív hozadéka lesz a későbbiekben.
Javaslom, olvassad el a ma 11.35 kor írt hozzászólásomat, remélem egyetértesz az abban leírtakkal, ha nem, akkor sincs baj.
Üdvözöllek, jó blogolást kívánva.

Varga.Zoltán 2011.01.24. 16:45:48

@Naplemente: Örömmel láttam, hogy Zánkáról több mint 30-an jöttek el a Vince napi borünnepre, és sokan közülük ingyenes belépőt nyertek a "Szőlészet és Pincészet" kiállításra.Közöttük Palimadár nyugodtan megtarthatta volna inkognitóját, különben sem lett volna rá időm, hogy titkok után nyomozzak.A neten már én is tájékozodtam.

mirr murr 2011.01.24. 18:11:49

@Varga.Zoltán:
Kedves Varga Zoltán, alpolgármester úr!

Minden tiszteletem az Öné, hogy névvel vállalta önmagát és még nagyobb tiszteletem azért mert az egyetlen a zánkai közszereplők közül aki ezt megtette. Le a kalappal Ön előtt!
A többiekhez valószínűleg nem jutott el a zánkai kanári híre. Kár.

Kíváncsi lennék az Ő véleményükre is.

Nagyon kíváncsi!

Mirr Murr

Varga.Zoltán 2011.01.24. 20:44:10

@mirr murr: Kedves "Macsek"! A képviselőtársaimat nem megvédeni szeretném - nincs rá szükségük - hanem kiállni mellettük.A közel fél éve tartott választáson mi tízen akik jelöltettük magunkat képviselőnek azt vállaltuk, hogy "face to face" - szemtől szembe - a tudásunk legjavát adva teszünk Zánkáért.Magam még nem olvastam olyan bejegyzést ahol a félreértett bloggolás szabályai szerint valamilyen titokzatos nick névvel írta volna valaki, hogy én bizony így vagy úgy szavaztam, ilyen vagy olyan javaslatot tettem, úgye emlékeznek?
Szerintem erre még egy közszereplő sem kötelezhető, azt gondolom, ha nagyon szeretnék akkor sem lehetnék kanári, mert kevés a tollam - kopasz vagyok, de nem szégyenlem- és az sem elég színes.

mirr murr 2011.01.24. 20:56:19

@Varga.Zoltán:
Kedves Zoltán!

Köszönöm válaszát.
A gondom az, hogy nem értem.
Kérem legyen szíves úgy kifejteni a gondolatát, hogy egy átlagállampolgár is értse.
Előre is köszönöm.

Macsek

Varga.Zoltán 2011.01.24. 21:56:04

Kedves Macsek!Megszólitott, válaszoltam.A gondolatom lényege, hogy nem lehet egyszerre a nyilvánosság előtt arccal, névvel, címmel érvelni, vitatkozni, nyiltan szavazni, és közben titokban felvett néven más stílusban, hogy fel ne ismerjenek ugyanazt az álláspontot elmondani.Talán ezért nincs erre példa más településen sem, vagy van ettől eltérő tapasztalata?Írhatnám, hogy szívesen állok rendelkezésére hosszabb kifejtésre is, de nem akarom azt a vádat megkapni, hogy így akarom jobban megismerni.
süti beállítások módosítása