A hír szent, a vélemény szabad

Ars poetica:

Közélet, helyi politika, kultúra, turizmus bor és stílus ... egy kicsit másként, mint ahogy megszoktuk. Mi..., itt..., Zánkán.

Új kommentek

Címkék

100 milló forint (1) 60 millió forint (1) a (1) adóemelés (2) adókedvezmény (2) advent (1) alakuló (1) alkotmány (1) állami apanázs (2) állami normatíva (3) alsóörs (1) amc (1) amen (1) apeh (1) aprópénz (1) a kis jézus megszületett (2) balatonfüred (2) béremelés (1) beszélgető show (1) bíróság (1) bizottság (1) bóka istván (1) bölcsőde (1) boldog új esztendőt (1) bor (4) borászat (4) borkóstoló (3) bormarketing (1) btk (1) bu 10 (1) bv (1) célkitűzés (1) civil szervezetek (4) család (2) csipkerózsika (1) csőd (1) csónakkikötő (2) demokrácia (3) együttműködés (4) éjféli mise (1) életképtelenség (1) élmény (4) facebook (1) fapuma (1) fényes jövő (1) filep miklós (1) fiúk a klubból (1) forralt bor (1) fövenyfürdő (3) gazdaság (5) gazdasági csapda (2) gazdasági program (1) gladiátor (1) gundel károly (1) gyermek (1) gyes (1) gyic (2) hatalom (1) hatalom hálójában (1) hegyestű (1) hellókarácsony (2) Heltai Jenő (1) helyi adó (2) helyi politika (4) hiány (1) hitelfelvétel (1) hofi géza (8) horgászhely (2) ifjú titán (2) indapass (1) intézmények megtartása (1) in medias res (1) iskola igazgató (2) jegyző (2) káli medence (1) Karácsony (1) képviselő testület (9) Kern (1) kistermelők (1) Kis Herceg (1) költségvetés (1) kommentelők (2) közélet (4) közlekedés (1) közművelődés (1) közoktatás (1) közpénz (1) kultúrház (3) kútfő (2) liba vacsora (2) Lídia Borház (1) lidó (1) madách imre (1) mainstream (2) Márai Sándor (1) margó (1) médiapiac (1) megszorítások (1) metró építés (2) mikepércs (1) munkahely (1) munkahelyteremtés (3) művelődésszervező (5) nagy kulturális hátraarc (2) nagy megindulás (1) nagy vagy (1) nick név (1) nivegy völgy (4) nosztalgia (1) nyilvánosság zánkán (2) önfeláldozás (1) önkormányzat (8) ön kormányzatiság (1) orvosi ellátás (1) óvoda (1) pályázat (2) parti sétány (1) percemberke (2) Pilátus a credo-ban (1) polgármester (10) polgármesteri programbeszéd (1) Presser (1) profitcenter (1) programbeszéd (1) programszervezés (2) programturizmus (1) ptk (1) regisztráció (1) rendezvények (5) rendőrség (1) repül a nehéz kő (1) Saint-Exupéry (1) saját (1) slussz passz (1) St. Márton (2) stratégia (2) struktúraváltás (4) sült gesztenye (1) sümegi vár (1) Szent Balázs-hegy (2) szerkesztő urunk (2) szilveszter (3) szja (1) tagore sétány (1) tágra nyílt szemek (2) Tagyon-hegy (2) támogatás (2) tdm (3) tervezés (2) tímár péter (1) tragédia (1) turizmus (9) turizmusfejlesztés (1) turizmus marketing (5) tv interjú (1) újbor ünnep (3) új évi köszöntő (1) ülés (1) üvegtigris3 (1) üzemeltetés (1) vagyonfelélés (1) vaksi sors (1) választási ígéretek visszavonása (2) választójogi törvény (1) vendég elégedettség (4) vincze ottó (1) virtsaft (1) vita (1) vonzerő (4) weboldal (1) wlassics gyula díj (2) zánkai hírmondó (2) zánkanári statisztka (1) zánka tv (6) zimmerferi (4) zorán (2)

Aki bújt, aki sem ... - avagy Zánka és az önkormányzatiság

2011.01.31. 22:55 :: Zánkanári

Megszólíttattam! Nem érdemtelenül. Valóban az elmúlt hétvége enyhén szólva csendes volt a blogon. Vasárnap este végig szaladtam a kommenteken, hát mit mondjak, gyorsan végeztem. Szerintem ez volt a blog életében a holtpont, amin ha túljutunk, "Repül a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg?" Aztán ma feltámadt a mélyen tisztelt blogoló közösség, és különböző témákban újra hírmorzsák tömegei lepték el Zánka vélemény oldalát. Köszönet érte!

Az egyik kommentelő társunk kérdést tett fel, amiben az iránt érdeklődik, hogy Önkormányzatunk működését vajon hány bizottság segíti. Ez a kérdés azonnal írásra sarkallt, hiszen véleményem szerint Zánka közéleti rákfenéje régóta, hogy a képviselő testület, élükön Polgármesterünkkel egy zártkörű, szűk klubnak tekinti azt a grémiumot, aminek annyi témában és területen kell felelős, olykor messze ható döntéseket hozni, ami nem mindig egyszerű feladat.

A téma tehát adott, nézzük a részleteket!

Az önkormányzati választásokon minden település - az aktuális választójogi törvény alapján - eldönti, hogy kiknek a kezébe teszi adott falu, vagy város sorsát. Megválasztjuk településünk első emberét, a polgármestert és a törvényben meghatározott számú képviselőt. A törvény nem határozza meg, hogy a tisztségekre megválasztható polgár milyen végzettségű, tapasztalatú, szándékú ember lehet. Ennek megfelelően a választásokat követően mind a polgármester, mind a képviselők lehetnek egészen egyszerű emberek alacsony iskolai végzettséggel, lehetnek szakmával rendelkező polgárok, vagy diplomások, akár Akadémikus, vagy atomtudós, fiatal, vagy egészen idős ember is. Ebből is látszik, hogy egy testület egymástól eltérő életkorú, végzettségű, élettapasztalattal rendelkező emberekből áll. Egy közös cél és érdek lebeghet a szemük előtt, adott település érdeke. - Jó esetben.

Mivel a kiinduló pontja és a háttere minden képviselőnek más és más a felálló testületben, ennek megfelelőlen két jellemző a tagokról: egyrészt mindenki máshoz ért, másrészt senki sem ért mindenhez! És ez a kulcsmondat. Ez a felismerés határozhatja meg egy önkormányzat hozzáállását a település ügyeihez. Azt már rég tudjuk: attól, hogy megválasztották, még senki nem tartja kezében a bölcsek kövét. Amit nem értek, miért gondolják ezt mégis jó néhányan Magyarországon magukról.

Mit tehet egy felálló testület a fenti problémakörrel? Társadalmasítja a döntéshozatal mechanizmusát működése során. Ez azt jelenti az én olvasatomban, hogy adott képviselő testület megvizsgálhatja, hogy a várható ügyekben, témákban ki tudna segítségére lenni a település lakói közül. Hátha van olyan, aki látott már közelről iskolát, művelődési házat, vagy települési turizmusfejlesztést, vagy éppen szociális együttérzést. Esetleg képzett és tapasztalt szakembereket is találunk a lakók között. Miután feltérképeztük településünk lakosságát a fenti szempontok alapján, máris tudjuk: Nem vagyunk egyedül! Sem vívódásainkban, sem döntéseinkben nem kell csak saját kútfőre hagyatkoznunk a számunkra ismeretlen területeken, hanem segítséget kérhetünk döntéseink előkészítése során azoktól a szakemberektől, akik véletlenül éppen településünkön élnek. Nem azt kérjük tőlük, hogy döntsenek helyettünk. A döntések meghozatala és annak összes ódiuma a megválasztottaké. De nagyon nem mindegy, hogy azok a döntések amelyek évekre meghatározzák egy település sorsát, milyen információs háttérrel vannak megtámasztva.

Mit tehet egy testület ebben a helyzetben? Nem bonyolult, a törvény tálcán nyújtja a lehetőséget: a település életében frekventált témákban bizottságokat hozhat létre. A bizottságok lényege éppen az, hogy azok képviselő tagjai mellett bevonható testületen kívüli tag is. Magyarul a döntések előkészítésébe hivatalosan meghívhatók bizottsági tagnak adott téma helyi szakértői. Ez aztán az igazi segítség településünk honatyái és honanyái számára! Ismerjük a mondást: "Segíts magadon, az Isten is megsegít!"

Nézzük, mit tesz Zánka Képviselő Testülete!

Láttuk a Testület alakuló ülésén, (2010. 10. 13-án) létrehozta a törvényben előírt ügyrendi bizottságot. "slussz-passz!" - szokta volt mondani édesanyám, amikor egy témát le kívánt zárni.

Ennyi? Ez minden segítségkérés a település lakóitól? Nálunk a képviselők polihisztorok, hogy nem tartanak igényt a kívülről jövő szakmai véleményre? Vajon ki ért jobban a közoktatás egyes kérdéseihez? A borász, vagy a vízügyi mérnök, vagy a postamester? Ki látja jól településünk turizmusfejlesztési lehetőségeit? Az iskolaigazgató, vagy a könyvelő?

Ezt érti valaki? Hiszen a törvény lehetőséget ad bevonni a téma helyi szakembereit! És még azt is megkockáztatom, hogy ez nem feltétlen anyagi kérdés, - bár már többször kiderült, hogy a demokrácia időigényes és drága. Arra gondolok, hogy amennyiben településünk önkormányzata úgy ítéli meg, hogy szükséges lenne a döntéshozatal társadalmasítása, de nincs rá keret, a felkért külsős bizottsági tagok megtiszteltetésnek vennék a felkérést és ingyen, bérmentve vállalnák a feladatot. Persze, ha látják értelmét. Ha látják, hogy a szakmai érvek meghallgatásra találnak és figyelembe vétetnek. Ha látják, hogy tevékenységük hatására is (!) a falu dolgai jó irányba mennek.

Amíg idáig eljutunk, addig is marad a bujkálás a háttéralkuk erdejében, a "fiúk a klubból" feeling az együttműködés helyett.

"Bújj, bújj zöld ág, zöld levelecske ..."

12 komment

Címkék: turizmus saját bizottság polgármester közoktatás képviselő testület fiúk a klubból választójogi törvény repül a nehéz kő kútfő slussz passz

A bejegyzés trackback címe:

https://zankanari.blog.hu/api/trackback/id/tr452629256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bebíró 2011.02.01. 21:58:40

No kommün! Csak mert tudom rólad, hogy szereted a Hofit. Na de a viccet félre téve, a kérdés számomra a következő. Miért van ez így? Mármint a faluvezetés miért nem tart igényt erre a fajta szellemi tőkére? Szerintem a válasz egyszerű.
A faluirányítást egyszemélyes feladatnak tekinti. A testület egy szerencsétlen adottság R..t demokrácia -bár mikor a nehéz döntést, vagy a negatívumokat szét kell kenni azért kicsit jól is jön (lásd bölcsöde ügye). Ennél jobban viszont kár lenne kiterjeszteni a döntési, véleményezési jogokat, mert még komolyan beleszólnának. Csomó plusz energia lenne az egy szent akaratot kersztülvinni. Elnézést a cinizmusért, de a tartalom áll.

Zánkanári 2011.02.01. 22:30:53

@bebíró: A Hofi valójában zseniális volt a maga korában. A halála előtti ősszel láttuk az előadását a Madách kamarában, aktuálisabb volt, mint valaha!
A bejegyzésben felcsapott téma és a kommentedben fellelhető igazságmorzsák is ordítanak a kérdés után: Miért jó ez a falu közösségének, a szavazó polgároknak? Azt gondolják vajon, hogy úgy sem tudunk változtatni rajta - mintha a választás nem erről szólna, - nem is érdekel az egész! Mert akkor rosszul gondolják. Amikor a büdzsé megkívánja, - hasonlatosan az országos politikához - bizony hozzá nyúlnak az adókhoz Zánkán is! Ám gondoljuk végig! A válság dühöngő időszaka már mögöttünk van. Zánka mégsem 2008-ban, vagy 09-ben, esetleg 10-ben emeli az adókat, hanem 2011-ben. Három évvel a válság kitörése után, amikor minden mértékadó elemző lassú emelkedést prognosztizál! Hát nem érdekes?

Varga.Zoltán 2011.02.01. 22:50:52

A félreértés elkerülése érdekében a pontosítás miatt szeretném kijelenteni, hogy nem vagyok borász, mível nincs ilyen szakmai végzettségem. A Kertészeti Egyetem termesztési karán szőlőtermesztési szakon okleveles kertészmérnökként végeztem, majd vállalatgazdasági szakmérnöki diplomát, később vendéglátóipari üzletvezetői bizonyítványt szereztem.A seregben rádiós voltam, majd szinoptikus.Én az angol humort szeretem. Az előző "bebíró"-hoz köthető bejegyzés mondatait többszöri átolvasás után sem értem, pedig kiváncsi vagyok a véleményére.

bebíró 2011.02.01. 23:58:28

@Varga.Zoltán:
Kedves Zoltán!
Elnézést kérek a lazán szőtt stílusért, mondanivalóm lényege végső soron egyszerű. Véleményem szerint, ha a falu első emberén, múlna a dolog, a falut nem testület, hanem mondjuk igazgatóság irányítaná, ráadásul autokrata vezetési stílusban, nélkülözve mindenféle felhatalmazó vezetői attitűdöt.
Ez bizonyos esetekben - mondjuk inkább bizonyos szintig nagyon hatékony tud lenni, viszont egy idő után önmaga illetve a fejlődés gátjává válik, mert egy óriási szellemi potenciált ahelyett hogy mozgósítana a fejlődés érdekében, éppenhogy lekorlátoz. Aminek pedig a cinizmusom szól az a fajta kommunikáció, hogy a kampányban illetve az eredmények felsorolásában a polgármester jelenik meg a falu élén, a vitás kérdésekben vagy nehéz döntésekben pedig inkább egyes képviselők, illetve maga a testület. Bebíró

andocsari 2011.02.02. 00:05:40

Alapvetően három vezetői típust szoktunk megkülönböztetni a vezetők jellemzésekor. Ezek a következők: autokratikus, demokratikus és laissez-faire (ritkábban anarchikus) vezetők.
Az autokratikus vezető többnyire egyedül hozza döntéseit, a döntés-előkészítés folyamatába ritkán enged be más kollégákat. Vezetési módszereire az utasítás, a parancsolás,és a vélt, vagy valós hatlamából fakadó ráhatás.
A demokratikus vezető gyakran hoz konszenzuson alapuló döntést, már a döntés-előkészítő folyamatba is bevonja a szakembereket. Jellemző módszere a kompromisszum keresés igényével leírható vita, és a törekvés a meggyőzésre.
Az anarchikus vezetés jellemzője, hogy a csoporton belüli informális vezetők, azaz a hivatalosan nem kijelölt vezetők, (lehet ez "fehér asztal", szűkebb baráti, érdek kapcsolatok) hozzák meg a döntéseket, így a szervezet egésze szempontjából nézve lehetetlen stratégiailag fontos és szakmailag megalapozott döntéseket hozni.
Az önkormányzatiság feltételezi a demokratikus vezetői stílust. Ugyanis ez esetben az egyszemélyi felelősség nem egyenesen arányos az egyszemélyes döntéshozatallal. A testület nem eszköz, amit hárításra kell használni, vagy kínosabb esetekben pajzsként. Felelős döntéshozók ők is, akikre szintén érvényes a döntéselőkészítés fázisában a véleménycsere, ismeretszerzés, információ gyűjtés stb. Egy település fejlődésének előfeltétele, egy hosszabb (több évre, évtizedre) és egy rövidebb (1 évre) kidolgozott stratégia. Ehhez viszont valóban szakemberek kellenek. Nagyon fontos a vezető részéről az állandó kapcsolattartás a falu közösségével, (nemcsak 1 évben egyszer: Falugyűlés, Idősek napja) együttélés a faluval, és polgáraival. Vajon melyik jellemző a mi mesebeli falunkra????...hogy én is Hofit idézzem, bár szeretem az angol humort is (hiába, széles skálán futok...) "...Ő szereti, ő nagyon szereti, csak azt nem szereti, ha más is szereti..." AA

bebíró 2011.02.02. 00:21:50

@andocsari:
"Ő is szereti..." Klasszikusokat csak szószerint...

lidércfű 2011.02.03. 09:52:21

Olyannyira autokrata vezetői stílusban gondolkodik a falu első embere, hogy most már (mint nagy nehezen kiderült) Ő a Faluház igazgatója, s néhány év leforgása alatt, egyszer csak arra "ébredünk", hogy az iskola igazgatója, és az óvoda vezetője is ő lesz, s még talán gyógyítani is Ő fog. És még mondja valaki, hogy nincsenek polihisztorok!!! S a cél pontosan az, hogy korlátokat szabjon, holmi szakmai és közérdekek érvényesülésének. Mert borzasztóan időigényes és fárasztó ám másképpen gondolkodó emberekkel kompromisszumot keresni, véleményt cserélni és még vitázni is. No és a legnehezebb belátni azt, hogy esetenként a másik embernek vagy ember csoportnak igaza van s a saját érdekeimet alárendeljem a közakaratnak, közjónak!! És akkor mi is a feladatuk a képviselői székben ülő embereknek ebben a helyzetben?

Varga.Zoltán 2011.02.04. 00:04:22

@lidércfű: Tisztelt Lidércfű! Akárki volt a faluház "igazgatója" ma este - ezt pontosan tudom - a Berecz András est nagy sikert aratott, remélem Ön is élőben látta. Képviselőként, alpolgármesterként az a feladatom, gratuláljak a szervezőnek ebben a helyzetben. Érdekes megfejtéseket ír a "google" a lidérc és lidércfű jelentésekre, nem merem beidézni, nehogy trükknek tünjön.

mirr murr 2011.02.04. 06:46:13

@lidércfű:
Kedves lidércfű!
Volt Hofi, volt Zorán most egy Hobo idézettel had lepjelek meg Téged és a többieket írásodra reagálva:

"A Vadászat alapelvei:

A Vadászat a vadász számára egyrészt alkalom a szigorú önfegyelem gyakorlására,
másrészt eszköz a többi élőlény megismeréséhez és megértéséhez.
Megtanít gondolkodni, szabadságszeretetre, jó ízlésre és tiszteletre nevel.
Elvezet a természet és a hozzá tartozó jelenségek elmélyült megfigyeléséhez.
A Vadászat megfelelő irányba tereli a vadász személyiségének alakulását.
Olyan etikai értéket fejleszt ki benne,
Amely nélkül a vadászat csupán az ösztönök gyarló megnyilvánulása volna."

M.M.

palimadár01 2011.02.04. 22:03:23

Ha már idézgetünk,én is bekapcsolódom. Íme:"Sok embert tartanak nagynak a Házban, ki semmit sem ér. És sok embert tartanak kicsinynek a Házon kívül, aki sokat ér. Sem azok nem látnak egészen tisztán, akik bent vannak, sem azok, akik künn vannak. A leghelyesebb látpont, amely nincs se kint, se bent - a karzat.
Bocsánatot kérek, ha nem jól látom.
Sokan beszélnek csupán a karzatnak, és sokan léptek a törvényhozói pályára, csupán a karzat kedvéért."(Mikszáth Kálmán)

lidércfű 2011.02.05. 23:20:57

@Varga.Zoltán:
Nem szükséges különösebb megfejtésekbe bocsátkoznia én a következőt olvastam a lidércről és lidércfűről.Leírom lehetséges, hogy mást is érdekel.
A gyógyító lidércfű
"A gyógyítás látványos fejlődése mellett létezik egy gazdag hagyatékunk, a népi gyógyászat. Ősidők öröksége. Ihlető forrás.Feltételezhező összefüggésekre enged következtetni. Ennek érzékeltetésére indulunk ki a ma mesének tekintett, gyermekded, kitalált összefüggésekből, és jutunk el a jelen megvalósításához.Szerepel benne fantázia és valóság, Lidérc pedig egy szeszélyes személy, aki titokzatos ugyan, de nem tesz rosszat.
Lidércfű - a magyar szakszótárakban "kék iringó" a növény neve.A botanikusok Eryngium planum néven szerepeltetik.A harmincas években Páter Béla -az első Gyógynövény Kutató Állomás igazgatója- felfigyelt a növény használatára.Ellenőrizte hatékonyságát, vizsgálta hatóanyagait.Így született tudományos vizsgálatok által az egyik legártalmatlanabb köptető hatású gyógynövény.Javasolt a gyermekgyógyászatban és időskorúak gyakori- sokszor gyógyszer okozta - köhögésében.A Herba Eringii plani főbb javallatai: légcsőhurut (tracheitis), hörgők gyulladása (bronchitis), szamárköhögés (pertussis). Amikor még nem ismerték a szamárköhögés kórokozóját, tapasztalat alapján már használták a lidércfüvet. Napjainkban inkább az alapkezelés kiegészítésére rendelik, valamint az időskorúak kínzó köhögésében."
Prof. dr.Rácz-Kotilla Erzsébet
Sajnálom, hogy mindig másról szólnak a hozzászólásai, mint az éppen felvetett problémák. Nem csak a nevét kellene felvállalnia - bár ezért nagyra becsülöm- hanem a gondolatait is a felvetett kérdésekkel kapcsolatban. Vagyis konkrétan a képviselői munkájáról szeretnénk többet tudni, mert hogy az választ adna a blogolókban felmerült kérdésekre.
süti beállítások módosítása