Megszólíttattam! Nem érdemtelenül. Valóban az elmúlt hétvége enyhén szólva csendes volt a blogon. Vasárnap este végig szaladtam a kommenteken, hát mit mondjak, gyorsan végeztem. Szerintem ez volt a blog életében a holtpont, amin ha túljutunk, "Repül a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg?" Aztán ma feltámadt a mélyen tisztelt blogoló közösség, és különböző témákban újra hírmorzsák tömegei lepték el Zánka vélemény oldalát. Köszönet érte!
Az egyik kommentelő társunk kérdést tett fel, amiben az iránt érdeklődik, hogy Önkormányzatunk működését vajon hány bizottság segíti. Ez a kérdés azonnal írásra sarkallt, hiszen véleményem szerint Zánka közéleti rákfenéje régóta, hogy a képviselő testület, élükön Polgármesterünkkel egy zártkörű, szűk klubnak tekinti azt a grémiumot, aminek annyi témában és területen kell felelős, olykor messze ható döntéseket hozni, ami nem mindig egyszerű feladat.
A téma tehát adott, nézzük a részleteket!
Az önkormányzati választásokon minden település - az aktuális választójogi törvény alapján - eldönti, hogy kiknek a kezébe teszi adott falu, vagy város sorsát. Megválasztjuk településünk első emberét, a polgármestert és a törvényben meghatározott számú képviselőt. A törvény nem határozza meg, hogy a tisztségekre megválasztható polgár milyen végzettségű, tapasztalatú, szándékú ember lehet. Ennek megfelelően a választásokat követően mind a polgármester, mind a képviselők lehetnek egészen egyszerű emberek alacsony iskolai végzettséggel, lehetnek szakmával rendelkező polgárok, vagy diplomások, akár Akadémikus, vagy atomtudós, fiatal, vagy egészen idős ember is. Ebből is látszik, hogy egy testület egymástól eltérő életkorú, végzettségű, élettapasztalattal rendelkező emberekből áll. Egy közös cél és érdek lebeghet a szemük előtt, adott település érdeke. - Jó esetben.
Mivel a kiinduló pontja és a háttere minden képviselőnek más és más a felálló testületben, ennek megfelelőlen két jellemző a tagokról: egyrészt mindenki máshoz ért, másrészt senki sem ért mindenhez! És ez a kulcsmondat. Ez a felismerés határozhatja meg egy önkormányzat hozzáállását a település ügyeihez. Azt már rég tudjuk: attól, hogy megválasztották, még senki nem tartja kezében a bölcsek kövét. Amit nem értek, miért gondolják ezt mégis jó néhányan Magyarországon magukról.
Mit tehet egy felálló testület a fenti problémakörrel? Társadalmasítja a döntéshozatal mechanizmusát működése során. Ez azt jelenti az én olvasatomban, hogy adott képviselő testület megvizsgálhatja, hogy a várható ügyekben, témákban ki tudna segítségére lenni a település lakói közül. Hátha van olyan, aki látott már közelről iskolát, művelődési házat, vagy települési turizmusfejlesztést, vagy éppen szociális együttérzést. Esetleg képzett és tapasztalt szakembereket is találunk a lakók között. Miután feltérképeztük településünk lakosságát a fenti szempontok alapján, máris tudjuk: Nem vagyunk egyedül! Sem vívódásainkban, sem döntéseinkben nem kell csak saját kútfőre hagyatkoznunk a számunkra ismeretlen területeken, hanem segítséget kérhetünk döntéseink előkészítése során azoktól a szakemberektől, akik véletlenül éppen településünkön élnek. Nem azt kérjük tőlük, hogy döntsenek helyettünk. A döntések meghozatala és annak összes ódiuma a megválasztottaké. De nagyon nem mindegy, hogy azok a döntések amelyek évekre meghatározzák egy település sorsát, milyen információs háttérrel vannak megtámasztva.
Mit tehet egy testület ebben a helyzetben? Nem bonyolult, a törvény tálcán nyújtja a lehetőséget: a település életében frekventált témákban bizottságokat hozhat létre. A bizottságok lényege éppen az, hogy azok képviselő tagjai mellett bevonható testületen kívüli tag is. Magyarul a döntések előkészítésébe hivatalosan meghívhatók bizottsági tagnak adott téma helyi szakértői. Ez aztán az igazi segítség településünk honatyái és honanyái számára! Ismerjük a mondást: "Segíts magadon, az Isten is megsegít!"
Nézzük, mit tesz Zánka Képviselő Testülete!
Láttuk a Testület alakuló ülésén, (2010. 10. 13-án) létrehozta a törvényben előírt ügyrendi bizottságot. "slussz-passz!" - szokta volt mondani édesanyám, amikor egy témát le kívánt zárni.
Ennyi? Ez minden segítségkérés a település lakóitól? Nálunk a képviselők polihisztorok, hogy nem tartanak igényt a kívülről jövő szakmai véleményre? Vajon ki ért jobban a közoktatás egyes kérdéseihez? A borász, vagy a vízügyi mérnök, vagy a postamester? Ki látja jól településünk turizmusfejlesztési lehetőségeit? Az iskolaigazgató, vagy a könyvelő?
Ezt érti valaki? Hiszen a törvény lehetőséget ad bevonni a téma helyi szakembereit! És még azt is megkockáztatom, hogy ez nem feltétlen anyagi kérdés, - bár már többször kiderült, hogy a demokrácia időigényes és drága. Arra gondolok, hogy amennyiben településünk önkormányzata úgy ítéli meg, hogy szükséges lenne a döntéshozatal társadalmasítása, de nincs rá keret, a felkért külsős bizottsági tagok megtiszteltetésnek vennék a felkérést és ingyen, bérmentve vállalnák a feladatot. Persze, ha látják értelmét. Ha látják, hogy a szakmai érvek meghallgatásra találnak és figyelembe vétetnek. Ha látják, hogy tevékenységük hatására is (!) a falu dolgai jó irányba mennek.
Amíg idáig eljutunk, addig is marad a bujkálás a háttéralkuk erdejében, a "fiúk a klubból" feeling az együttműködés helyett.
"Bújj, bújj zöld ág, zöld levelecske ..."