Az előző bejegyzés "étvágygerjesztő" hatása után következzék a lényeg. Azaz, miért tart ott Zánka vendégforgalma, ahol éppen tart? Azaz a "békaperspektíva alatt kettővel. Pedig nem volt ez mindig így. (Tudjuk az előző bejegyzésből.) Márpedig valami megváltozott.
Bizony meg!
Leginkább körülöttünk a világ. Ma már nem elég, hogy itt vagyunk, ahol, de senki nem tudja. Ráadásul a balatoni települések zöme rakétaként suhan el mellettünk. Kínálatban, minőségben, fejlesztésekben, marketingben, tudatosságban. Az elmúlt húsz évben Zánka akkora helyzeti hátrányt halmozott fel semmittevésével, hogy az már bűn. Ez elhangzott a kilencvenes években, hogy így lesz, ha nem teszünk semmit, a kétezres években is, ennek ellenére még ma sem történik semmi. Ami a legrosszabb, ma sem látja önkormányzatunk a saját lehetséges szerepét a folyamatok befolyásolásában. Annak ellenére nem, hogy mondják neki. (Turisztikai, szállodai, vagy vendéglátós szakember nincs a képviselő testületünkben. Ez is beszédes, de ez van, nincs mit tenni. Legalábbis ma. Itt válik fontossá egy korábbi bejegyzésben szereplő hiányérzet a bizottságok létrehozásáról és a helyi szakemberek bevonásáról az önkormányzati munkába!)
Vegyük végig, mi történne, ha Zánka Képviselő testülete turisztikai szempontból a józan paraszti ész által lenne vezérelve:
Legelőször visszavenne gőgjéből, magába nézne és belátná, hogy ez így nem mehet tovább. (Mármint a vendégéjszakák számának csökkenése.) Ez egy óriási lépés lenne a sikerhez vezető út legelején. (Lényegében erre vagyunk képtelenek évtizedek óta. Talán azért, mert Zánka régen a térség közigazgatási központja volt? Halló! Jó reggelt! Azok az évek elmúltak!)
Ez lehetne a "nagy megindulás"! Határozottan az a véleményem, hogy emelné településünk elismertségét a térség lakói szemében. És valahol ez az első számú, legfontosabb lépés: környezetünk partnerként való felfogása. Erre valahogy képtelenek vagyunk. Pedig az elmúlt húsz év trendje, azaz a vendégek által nálunk eltöltött vendégéjszakák számának folyamatos csökkenése óvatosságra int. Nincs itt a helye és ideje az erőfitogtatásnak, Zánka felsőbbrendűsége demostrálásának! Helye és ideje van azonban a szerénységnek, a tudatos munka megkezdésének és a partnerségnek a térség településeivel. (... mert "egyedül nem megy".)
Ha ezen a katarzison túl vagyunk, jöhet a szakma. Ugyanis ki kell találnunk, mit mondjunk a világnak, miért jöjjön hozzánk. Sajnos ez a helyzet. Akkora a verseny a turisztikai piacon, hogy ezt a leckét nem ússzuk meg. (Ezt úgy nevezik a turizmusfejlesztésben, hogy újra kell pozícionálni a települést, a térséget a turisztikai piacokon.) Nem árt, ha olyat találunk ki, ami egyedi, nincs, vagy kevés van belőle a világban. Annál nagyobb lesz a vonzerőnk, minél egyedülállóbb az, amit megálmodunk. Azon múlik minden, mennyi élmény lehetőséget kínálunk az új arculatban. (Lásd: Sümegi vár.)
Zongorázzuk végig, milyen adottságokkal is rendelkezik "hőn imádott" településünk. Van egy szép Balaton-partunk, ahol építészetileg kizárjuk a vízfelület szabad elérését. (Ez nem túl kedvező.) Van egy szép fizetős strandunk. Ez OK. (Az, hogy fizetős, nem biztos, hogy OK!) Van egy lovardánk. Ez is OK. Kiadó privát szálláshelyeink jó színvonalúak. Régi, vállalati üdülőink lepusztultak. Református templomunk szép, bár nem gondolom, hogy egyedülálló lenne. Tájházunkat látnivaló számba vehetjük, vonzerőként semmiképp nem aposztrofálnám! Van még egy művelődési,- és egy borházunk, néhány éttermünk, élelmiszer,- ajándék- és virágboltunk és ennyi. (Ja, meg persze közép-Európa legnagyobb gyermek- és ifjúsági üdülőcentruma! Csak ezt valahogy mindig kihagyjuk a számításból!)
A felsoroltak közül egyedül a Gyermek és ifjúsági centrum tekinthető a kínálata alapján vonzerőnek. No meg persze a Balaton. Ezzel az a baj, hogy nem csak nekünk van, sőt, a Balaton legjobb strandja sem a mienk. További bajok is vannak a Balatonnal, mint vonzerővel: időjárás függő! De nagyon. Lásd: tavalyi szezon. Amikor a három nyári hónapból kettő hónapban esik az eső, a kereslet konvergál a nulla felé. Ez érthető. Az már kevésbé, hogy miből élnek meg azok a családok, akik a turizmusra tették fel az életüket és megélhetésüket. Mélyen tisztelt Képviselő Testület! Ezzel tetszenek játszani! Pontosabban ezzel nem tetszenek húsz éve semmit sem tenni! Jó reggelt! Ez itt a Való Világ! (No nem az RTL klub-os.)
Levonhatjuk tehát a következtetést: Zánka vonzereje - a GyIC-et leszámítva - három-négy hetes szezont tesz lehetővé. És ez kevés, de nagyon!
Mit lehet tenni? Nézzünk körül! Van-e lehetőségünk a mi rendszerünkbe bevonni a környező településekről hasonló rész-vonzerőket, amit ötvözve a mienkkel, kiléphetünk a turisztikai piacra? Igen, van!
A Zánka - Nagyvázsony - Balatonakali háromszögben rész-vonzerők sokasága található, amelyekből felvázolható a potenciális piacok számára egy élménygazdag, "finom", "zamatos" kínálat tavasztól - őszig, sőt, még a téli hónapokra is! ehhez kellene felállítani a Turisztikai Desztináció Menedzsment szervezetet, azaz a TDM-et.
A szervezet felelős az általa lefedett területen működő vállalkozások piacra jutásáért, a vendéglétszám és vendégéjszakaszám növeléséért a régióban. Kidolgozza a piac-konform termékeket és szolgáltatásokat, elvégzi a marketing- és értékesítési feladatokat, fogadja és informálja a megérkező turistákat, valamint bonyolítja az "utókezelést", a törzsvendégkör informálását, kezelését.
Lássuk be, ez azért nem lenne rossz, ha a Nivegy-völgyben működne egy ilyen szervezet. Esetleg összefogva a Káli-medencével. Világbajnok párosítás lenne!
Miért nem csináljuk még?
Mert a TDM szervezet működéséhez pénzre van szükség. A turizmus marketing egy kellően drága "mulatság". Egyrészt szakember igényes, másrészt a hirdetési felületek ára drága. Ezért aztán a térség önkormányzatainak és vállalkozásainak - tehát az érdekelt feleknek - éves szinten 20-25 millió forintot kellene "összedobnia" annak érdekében, hogy kb.: 35-40 millió forintot tudjunk megpályázni. Ez összesen 55-65 millió forint forrást jelenthetne a térség számára termékfejlesztésre, marketingre, információnyújtásra. Beláthatjuk, hogy ez nem lenne semmi! Ebből a forrásból információs pontot működtethetnénk Zánkán - itt lehetne a központ! - Nagyvázsonyban és Balatonakaliban. "Touch-info" berendezéseket állíthatnánk fel a tagtelepüléseken, ahol nincs info-központ. Megindulhatna a térség propagálása a megcélzott turisztikai piacokon. ERGO: előbb-utóbb növekedne a vendégszám és a vendégéjszakák száma, azaz a résztvevők bevételei.
Nem is olyan bonyolult ez a TDM, ugye?