Nagyon tetszik Zánkán, amikor téli időszakban kilépek a teraszra, és megcsapja orrom a kandallókban és kazánokban elégetett fa illata. Olyannyira hatással van rám a dolog, - mint annak idején Pavlov kutyájára a csengetés - hogy azonnal forralt bort kell készítenem. Egy kis borssal, csipet szerecsendióval és leheletnyi chilivel. Az már kevésbé tetszik, ahogy Zánkán turizmust fejlesztünk. Mert hogy fejlesztjük bizony! Bár a "Gőzerővel" kifejezés enyhén szólva is barokkos túlzás, sőt, mintha egy kicsit meg is lennénk késve a dologgal, - emlékezzünk rá, hogy a szabad ön-kormányzatiság 21. évében járunk! - de itt is igaz az állítás, mint megannyi esetben, miszerint: "Jobb későn, mint soha!" S mivel Zánka fejlődésébe vetett optimizmusunk töretlen, az ilyen típusú apró, elkésett lépéseknek is örülni tudunk. Annak ellenére, hogy tudjuk, egy desztináció turizmusának fejlesztése jól átgondolt koncepció nélkül akár kontraproduktív is lehet. Értem ezalatt azt, hogy egy fejlesztési stratégia és taktika megalkotásakor végiggondoljuk, hogy mit fejlesztünk, milyen adottságokra és piaci igényekre alapozunk, továbbá milyen veszélyeket rejt a cselekedetünk környezetünkre és társadalmunkra. Ha ezt a "házi-feladatot" megspóroljuk, több falnak is fejjel mehetünk, ami, - valljuk meg - igencsak nagy kellemetlenségeket és további fejtörést tud okozni.
Nézzük hát a "falakat", amelyeket érdemes lenne elkerülni:
Először is az origó, a kiindulópont: Mit is akarunk fejleszteni pontosan? Gondolhatják a kedves olvasók, hogy "hát ez meg micsoda kérdés?" Hiszen az önkormányzat már tervezési megbízást ad ki - derült ki a testület ülésén itt (1:49). Az ülés napirendjét végignézve az a benyomásunk alakult ki, hogy van képviselő, aki csónakkikötőben gondolkodik, van, aki kishajó kikötőt álmodott meg, és megint van, aki nagy merülésű vitorlások fogadására alkalmas kikötőt is el tudna képzelni. Aztán a polgármester rendet tesz a zavaros fantazmagóriák özönében kinyilatkoztatva véleményét: kishajókikötőben gondolkodhatunk, azt gondolom! - vajon honnan tudja? Megvizsgálta valaki, hogy a piac, Zánka potenciális vendégei mit akarnak? Miért hajlandók fizetni? Magyarul: Mi az eladható ebben a témakörben a hazai és a nemzetközi piacokon? (Amihez persze adottságunk is van!) Aztán hozzá teszi jó Polgármesterünk: Persze a fövenyfürdővel együtt kell megtervezni és kivitelezni, - mondván - csak így van rá igény, - bár ez utóbbi mondathoz erősen kereste a szavakat itt (2:01). - Hofi ezt úgy fogalmazta meg, hogy: "Döccenve méne a mondatfüzér." Hát igen, ezt még szokni kell! VENDÉGIGÉNYEK! No de mi ez az újabb meglepetés? - bár a rajzot tanulmányozva kitűnik, itt is kialakításra kerül egy lidósított partszakasz. No fene! Nem is értem ezt az "árukapcsolást". Eddig éveket vártunk egy lidós strandszakasz kialakítására, most meg mindjárt kettő is lesz? Minek kell még egy? Vagy, ha már egyszer belejöttünk, miért ne készítsünk rögtön kettőt? - Érdekes logika! - Persze növelve ezzel a tervezési- és kivitelezési költségeket egyaránt. Hát ebből is látszik, hogy amennyiben valamiféle koncepció létezik is valakinek a fejében Zánka turisztikai fogadóképességének fejlesztésére, "vállban kicsit szorít"! Értem ez alatt, hogy azért Európában mindezt nem így szokták csinálni. Máris elérkeztünk az első falhoz. Nem tudjuk pontosan, mit akarunk. Ez erősen visszaüthet a végén, hiszen kialakulhat az a helyzet, hogy túlfejlesztünk, - no ez szerény véleményem szerint Zánkán nem fordulhat elő - ami kihasználatlan kapacitások kialakulásához vezethet, vagy alul fejlesztünk, ami a piaci lehetőségek kiaknázását gátolja erősen. Az első helyzetben kiadásaink nőnek meg fedezet nélkül, a másodikban pedig bevételeink nem érhetik el a kívánt szintet.
A másik dolog, ami megütötte a fülemet, amint az egyik képviselő - a felvételek tanúsága szerint - faggatja a tervezőt, hogy milyen bérleti költségek merülnek fel egy esetleges megvalósítás során a tó medrének használatából adódóan. Ez arra enged következtetni, hogy a téma olyan szinten nincs kitalálva, hogy fogalmunk sincs, mennyibe kerül majd fejlesztésünk éves fenntartása. Pedig fontos szempont a turisztikai fejlesztések tervezésénél az is, hogy a turistaforgalom megjelenése adott területen ne okozzon ökológiai katasztrófát. A kérdés tehát összetettebb, mint egy kikötő vasbeton mólójának megépítése és a kikötőhelyek kialakítása. Érdemes előre gondolnunk az üzemeltetés feladataira, mielőtt kikötőnket elönti a szemét és fekáliától bűzlik a környék. Ki lesz a kikötő üzemeltetője? Tervezzük-e a kiszolgáló kapacitásokat - Wc-k, zuhanyozó, szemétgyűjtők, szemétszállítás, esetleg ellátás kialakítása - étterem, kisbolt, ... stb - kiépíteni?. Hát, kérem szépen, itt a második fal, aminek neki mehetünk. Megvalósítunk egy fejlesztést, majd szembesülünk annak fenntartási költségeivel. Évtizedek óta előírás Európában a turisztikai fejlesztési elképzelések készítői számára, hogy csak fenntartható fejlesztésre tehetnek javaslatot. A várható üzemeltetési költségek alakulása igencsak befolyással bírnak a majdani fenntarthatóság témakörére. De mi vakmerő módon, - vagy éppenséggel vakon! - nekiszaladunk a témának ...
A harmadik megjegyzés egyenesen mellbevágó volt. Polgármesterünk ugyanis közölte, hogy azért javasolja a tervek elkészítését, hogy ha véletlenül kiír valaki 90 %-os támogatással valamiféle pályázatot, amiből sikerül megvalósítani, legyen a kezünkben egy terv. Magyarul: a terv egyenlőre a fióknak készül, de az is lehet, hogy benne is marad egy életre. Ha nem írnak ki pályázatot kellő támogatásintenzitással, akkor az egészből nem lesz semmi. Azt már meg sem vizsgáljuk, - persze a tervezettség és átgondoltság szintjét látva érthető - hogy valamely befektetőnek az önkormányzattal közösen - esetleg tényleg pályázati támogatás elnyerésével - talán megérné megvalósítani a beruházást. Ezen érdemes lenne elgondolkodni!
Összefoglalva a rendelkezésre álló információkat elmondhatjuk, hogy nem tudjuk pontosan, mit akarunk, azt sem tudjuk, hogyan lehet fenntartható módon megvalósítani, sőt, elképzelésünk sincs arról hogy milyen finanszírozással, partnerséggel, együttműködéssel lenne célravezető létrehozni. Ráadásul egyszer már megterveztettük közel 1 millió forintért, most újra ráfordítunk fél millió forintot szintén tervezésre. Vajon még mennyit fogunk fizetni a tervezésért, amire megvalósul?
A kérdések záporában úgy érzem, egy kicsit egyedül maradtam, kezemben a csésze forralt borral, amelybe a fent említetteken kívül természetesen került szegfűszeg, fahéj, valamint narancs- és citromhéjat is reszeltem bele. Melege átjárja a kezem és a lelkem, fűszeres illata távolba repíti fantáziám ...